Sparkvoten – vad är lagom?

Ibland kommer frågan om vilken sparkvot som är lagom nivå att ligga på. I detta inlägg kommer mina funderingar och beslut kring min sparkvot och sparnivå och även lite historia.

Jag har som många av er vet sparat mycket av min lön genom åren. De år jag sparade mest låg jag på sparkvot 55-60 % då har jag ingen super hög lön utan jobbar inom livsmedelsbutik och går på Handels kollektivavtal.

Sen jag började jobba har jag haft en dröm om att inte behöva jobba, kunna välja att jobba deltid eller perioder inte jobba alls. Men det har varit annat som har spökat som jag inte varit förstått förres under förra året. Nämligen att det är ångest som styr mycket av mina val i livet. Fick under förra året diagnosen GAD, generaliserad ångest.

Idag behandlas jag mot ångesten både genom KBT och medicinering. Under förra drog jag ner på mitt sparande och köpte endel saker som jag tänkt köpa länge men tyckt det varit viktigare att spara pengarna istället, tex tvätt/torkmaskin, AC och Bil.

Vid årsskiftet när jag började sätta upp lite riktlinjer för året, landade det på att mitt sparande går ner på det minimum som denna blogg har fått sitt namn efter, 100kr/dag till pengamaskinen, där till kommer jag spara 500kr/månad i HSB-bospar, detta kommer blir ett kombinerat bosparade/pensionssparande.

Just nu har jag stoppat mina insättningar till Avanza pga jag innan jul blev uppsagd från jobbet och A-kassan har inte blivit godkänd än. Så vill säkerställa likviditeten. Dock kommer jag börja jobba igen i slutet av månaden så över året kommer jag kunna ta ikap sparandet.

Men under 2020 kommer jag inte spara mer än 36 500 till pengamaskinen. Utan satsa på att må bra, i form av främst aktiviteter av olika slag. Dessutom är målet att återbetala det jag lånat av pengamaskinen för köp av bilen så återbetalar under året, det ligger dock lägre än aktiviteterna.

När det gäller vad som är lagom när det gäller sparkvot, är det individuellt, men vill man börja nån satans så är nog tipset 10% av lönen. men det viktigaste är att man mår bra. Man har bara ett fysiskt liv men många mentala.

Publicerad av 100kronan

Min väg mot frihet, ekonomiskt och mentalt. Resan består av ekonomiska beslut och samtidigt bli av med ångestbesvär.

Lämna en kommentar

Designa en webbplats som denna med WordPress.com
Kom igång